Vi har i årenes løp hørt veldig mange retailere beklage seg over tre ting: alle de kundene de ikke har, at trafikken til butikken stadig går ned og ikke minst at det blir stadig dyrere og vanskeligere å kompensere for dette gjennom reklame og tilbud. Men for de fleste retailere er ikke problemet at de har for få kunder eller for lite trafikk – men at de har alt for lav conversion-rate.

 

Litt avhengig av bransje ligger conversion-raten (andel av de som går inn i butikken som går ut igjen med en pose) på mellom 10 og 30%. Det betyr at man kun trenger en økning på 1-3% i conversion-rate for å kompensere for en 10%-reduksjon i trafikk.

Det er vår påstand at den enkleste, raskeste (og i mange tilfeller eneste) veien til vekst er å selge mer til de mange kundene du allerede har – og mens å drive trafikk krever store økonomiske muskler kan man ofte øke conversion rate med enkle grep som gir rask effekt.

Shoptimalisering handler om å få flere av de som går forbi butikken til å gå inn – og når de vel er inne å sørge for at flest mulig, raskest mulig, ser noe de har lyst på. For jo raskere man ser noe man liker jo mer tid er man villig til å investere for å finne noe man kan kjøpe. Prosessen kan kort og enkelt oppsummeres med å sette fokus på å selge mer av det du allerede selger mest av til de mange kundene som allerede besøker butikken din.

Den store utfordringen for nesten alle retailere er at de fleste kunder, ikke sakte og sikkert søker gjennom butikken for å finne noe de lyst på, men snarere hurtig scanner utvalget for å se om noe fanger oppmerksomheten. Hvis ingenting fanger – scanner de videre – og oftere og oftere ser vi at de forlater butikken uten å stoppe mer enn 1 eller 2 ganger, av og til uten å stoppe i det hele tatt.

Ser de derimot noe de liker, går de direkte til produktene, stopper ved det – og ofte tar på det. Jo flere stop – jo flere sjanser for kjøp. Det er enkel retailmatematikk. Denne måten å shoppe ligner på mange måter hvordan vi surfer på nettet og kan kort oppsummeres som SCAN - SPOT - STOP – SHOP. Alt handler om å fange oppmerksomheten til flest mulig av de besøkende, så mange ganger som mulig – rett og slett fordi folk kjøper det de kan se.

En optimal butikk med kvalifiserte ansatte som forstår verdien av å plukke den riktige varen, plassere den på riktig sted, presentere så den fanger oppmerksomhet og prise den synlig, vil utkonkurrere de aller fleste. Dette er hva Conversion kan gjøre for deg.